A Stn bosszja
Titkok s Rejtlyek magazin 2009.02.19. 18:57

A Stn (hberl: שָׂטָן, ejtsd kb.: szatan, eredeti jelentse: ellenfl vagy vdl; grgl σαταν szatan, arabul: شيطان szaitan) a zsid, keresztny s mohamedn vallsban szerepl alak. Tallkozunk vele a Bibliban, a Kornban s egyes apokrif iratokban. Az szvetsgben csak egy-kt emlts trtnik rla, Jb knyve kivtelvel, ahol az egyik fszerepl Isten szolgjaknt. Az jszvetsgben ezzel szemben Jzus s az apostolok igen gyakran emltik, azonban itt is csupn kt apr felvilgostst kapunk a kiltrl. Eszerint lzad, bukott angyal, aki Isten s az emberisg ellensge. A keresztnysg modern irnyzatai szerint nem valsgos szemly, hanem a szvnkben lak gonoszsg szimbluma.
A Biblia szerint a Stn azonos az „rdggel” (vagyis az rdgk fejedelmvel). A kzpkor ta gyakran azonostjk Azazellel, Belzebubbal, Belillal, Samaellel, Mefisztval, Luciferrel s a Bibliban vagy a pogny mitolgikban szerepl ms dmonokkal s istenekkel is. A Biblibl vett kifejezsekkel gyakran nevezik Ksrtnek, a Gonosznak, e vilg istennek, hazugsgok atyjnak, a sttsg fejedelmnek is.
A nevt egyes keresztny egyhzak szhasznlatban nvel nlkl hasznljk, pl.: Stn Isten ellensge.
A Stn kiltrl a Biblia mindssze nhny helye ad rvid tjkoztatst.
A Stn mint vdl
A bibliai Jb knyvben az egyik fszerepl. Az eredeti hber szvegben a neve itt nem szemlynvknt, hanem kznvknt szerepel, mint „a vdl” (ha-szatan). A tbbi angyallal egytt is a mennyei kar tagja, Isten szolgja, s egyben tancsadja s kme az emberek kztt, aki „szerte bolyong a fldn”. Istentl azt a feladatot kapja, hogy megksrtse, s ezzel prbra tegye Jbot. Amikor Jb tmegy egy prbn, akkor egy jabbal prblkozik. Jb knyvben a Stnnak nincs fggetlen hatalma, az Istentl kell engedlyt krnie a prbk vgrehajtsra. A Jb knyve 1:16 s 2:9 verseiben azt ltjuk, hogy az emberek a bajokat s csapsokat gyakran Isten igazsgtalansgnak tulajdontjk, amit a Stn arra hasznl, hogy Isten ellen fordtsa ket. Teht az ember eltt Istent vdolja, Isten eltt pedig ugyanakkor az ember vdljaknt lp fel.
A Stn ugyanebben a vdl szerepben a Biblia mg egy helyn megjelenik. Zakaris knyvben (Zak 3:1-2) a mennyei tlszk eltt a megvizsgland Jzsu fpap jobb oldaln ll, hogy vdbeszdet mondjon ellene, de az r angyala megparancsolja neki, hogy hallgasson.
Az ember ellenfele
Ezen kvl az szvetsg csak kt helyen emlti a Stn nevt.
A Krnikk knyvben (1Krn 21,1) a Stn mint Izrel npnek ellensge, rveszi Dvid kirlyt, hogy megszmllja a npt. Dvid ezzel kivvja Isten haragjt, aki dgvsszel sjtja Izrelt. A krniks (az i.e. 3. szzadban) a Stnt nllan cselekv lnynek brzolja. Ezzel szemben Smuel knyvben (2Sm 24,1), ahonnan a trtnetet vette, maga Isten manipullja Dvidot. A Stnrl alkotott elkpzelsek megvltozsa valsznleg a zoroasztrianizmus, a jsg s a gonoszsg kt istene kzdelmt tant perzsa valls hatsa.
A katolikus s ortodox knonban szerepl Blcsessgek knyvben szerepel a kvetkez fontos megllapts:
„A stn irigysge rvn azonban a vilgba jtt a hall, s akik vele tartanak, azok megtapasztaljk.” (Blcs. 2:24)
Az jszvetsgben
Az evangliumokban Jzus, a levelekben pedig az apostolok tbbszr is emltik a Stn nevt. Jzus negyven napig a pusztban bjtl, hogy megkzdjn az rdg ksrtsvel, akit Stnnak nevez (Mt evangliuma 4:10). Egy alkalommal ugyanakkor a tantvnyt, Ptert is Stnnak nevezi! (Mrk evangliuma 8:33) Mskor Belzebubrl, az rdgk fejedelmrl (Mt 12:27), illetve az rdgrl s az angyalairl (Mt 25:41) beszl.
A Stn szemlynek kiltrl az jszvetsg kt helyen ad nmi informcit. Pl apostol a 2. korintusi levlben azt mondja, hogy „a stn a vilgossg angyalnak tetteti magt” (II.Kor. 11:14). A Jelensek knyvben pedig Jnos apostol az denkertben dmot s vt bnre csbt kgyval azonostja a Stnt:
„Levetettk a nagy srknyt, ama rgi kgyt, aki maga az rdg, a stn, aki tvtra vezeti az egsz vilgot. A fldre vetettk, s vele egytt letasztottk angyalait is.” (Jelensek knyve 12:9)
A bukott angyalokrl emlts tallhat kt apostoli levlben is (Pter msodik levele 2:4 s Jds levele 1:6). A bukott angyalok trtnete babilniai eredet lehet.
A fenti rvid megjegyzsekbl kvetkeztetve teht azt mondhatjuk, hogy a Bibliban ktfle Stnrl van sz. Az egyik az Istent szolgl „vdl angyal” a Jb knyvben. A msik eredetileg Isten valamifle fejedelemtrsa volt (sajt angyalai voltak!), de kisebb volt Istennl, ezrt irigysg tmadt benne. gy el kellett hagynia a mennyet s a fldn (a "vilgban") tevkenykedik, a hallt terjeszti, s az embereket is e tevkenysge kvetsre brja, vonz, "angyali" klsejvel megtvesztve ket.
A Bibliban ezenkvl mg mintegy tucatnyi helyen esik emlts a gonosz erk fejedelmrl a kvetkez elnevezsekkel: Azazel, Belzebub, Belil, rdg, a vilg fejedelme, e vilg istene, az Isten hegyrl levetett kerub (Ezekiel knyve 28:12-19). Azt is megtudjuk rla, hogy Isten meg fogja semmisteni. (Jelensek knyve 20:10)
A Stn alakja mindig kiemelked szerepet tlttt be a keresztny teolgiban. Egyes korai keresztny egyhzatyk imdkoztak a Stn „bnbnatrt”.
A kzpkorban a Stn brzolst gyakran hasznltk arra, hogy riogassk s flelemben tartsk az rstudatlan embereket, fegyelmezzk a gyerekeket. Kecskebak alaknak, sz*rvakkal s villa alak farokkal is brzoltk, amint egy hromg vasvillt tart. Ezek a rajzok nem a Biblin alapultak, hanem inkbb Pn s Dionszosz kori grg istenek hasonmsai voltak, illetve a klnfle pogny llatmaszkos szertartsok hagyomnyaibl tpllkoztak.
Szmos kzpkori irodalmi mben – gy pldul Dante Isteni sznjtkban – a Stn neve Lucifer volt. Ennek alapja az szvetsgben szerepl trtnet a Hajnalcsillag (hber הילל Helel, latin Lucifer) buksrl (zsais knyve 14:12), akit a Stnnal azonostottak.
John Milton Elveszett Paradicsom cm verses elbeszl kltemnyben (17. szzad) gy rtelmezi a Stnt, mint aki mr az ember ltezse eltt szembeszllt Istennel.
Az 1966-ban megjelent The Satanic Bible (Stni Biblia) cm knyvben a szerz, Anton Szandor LaVey hatrozta meg elszr a stnizmust vallsknt, majd 1969-ben megalakult a Church of Satan (Stn Egyhza), amely hivatalosan elismert egyhz az Amerikai Egyeslt llamokban. A stnista vallsban Stn nem ember klsej istensg, hanem szimbluma s egyestje mindazoknak a tulajdonsgoknak, amelyeket a stnista nagyra becsl, mint amilyen pldul az nllsg, a sikerorientltsg, az nmagunkkal szembeni tkletes szintesg.
|